dubieuze debiteuren

Hoe om te gaan met dubieuze debiteuren

Posted on

In je klantenportefeuille zitten helaas altijd wel één of meer klanten die structureel te laat betalen. Dit kan een behoorlijke impact hebben op je onderneming. Want het zijn middelen die je later dan voorzien beschikbaar krijgt. Vaak heb je deze eerder nodig om je plannen die je hebt te kunnen financieren. Dus het is verstandig om een goed strijdplan te hebben hoe je omgaat met deze zogenaamde dubieuze debiteuren. Dat is namelijk altijd een lastige balans, want je wil niet direct de relatie met je klant op het spel zetten. Dus daarom helpen we je door middel van dit blog graag verder met hoe hier mee om te gaan.

Strak op dubieuze debiteuren zitten

Bij dubieuze debiteuren is het van belang om er strak op te zitten. Zodra ze merken dat ze ruimte hebben zullen ze die zeker benutten. In eerste instantie is het daarom belangrijk om je debiteurenbeheer binnen je onderneming goed georganiseerd neer te zetten. Begin met te zorgen dat iemand zich er verantwoordelijk voor voelt door diegene verantwoordelijk te maken. Stel daarvoor ook duidelijke doelen zodat duidelijk is waar de lat ligt en hoe je daar naartoe kunt werken. Verder dien je er voor te zorgen dat de randvoorwaarden ook goed geregeld zijn. Over het algemeen kun je stellen dat dit de software is. Met deze software is het allereerst van belang dat je efficiënt je klanten kunt factureren. Daarnaast moet je het beheer hier goed in kunnen doen. Het is dan handig dat er een koppeling is met je internetbankieren. Op deze manier kun je realtime zien of een klant betaald heeft. Gaat er een klant over de betalingstermijn heen dan kun je kort daarop een herinnering sturen. Zodoende zorg je ervoor dat de kans op dubieuze debiteuren zo klein mogelijk wordt.

Wat als er toch niet betaald wordt

Bij dubieuze debiteuren is ook vaak de oorzaak dat er simpelweg geen middelen zijn om jouw factuur te betalen. Ondanks je strakke debiteurenbeheer en je inspanning kan het toch zo zijn dat je factuur niet betaald wordt. Er zit dan niet veel anders op dan een overdracht te doen naar een incassobureau. Ze zullen in eerste instantie via een minnelijke incassoprocedure aan de slag gaan om je vordering te innen. Het wil nog weleens helpen omdat het feit dat een incassobureau dit doet al wat meer dwang geeft bij je klant om te betalen. Lukt dit niet dan is er nog één weg via de juridische incassoprocedure.

Geef een reactie