Het verschil tussen SEO en SEA toegelicht

Wil je jouw website beter vindbaar maken? Dat kan op verschillende manieren. Je kunt je toeleggen op Search Engine Optimization (SEO), maar er zijn ook bedrijven die aan de slag gaan met Search Engine Advertising (SEA). Omdat deze termen veel op elkaar lijken, denk je mogelijk dat SEO en SEA hetzelfde zijn. Ze hebben inderdaad allebei te maken met online marketing, maar toch verschillen ze behoorlijk van elkaar. Twijfel je wat de beste keuze is? Dan is het handig om te weten wat de verschillen tussen SEO en SEA zijn. Wat dat betreft ben je hier aan het juiste adres. In deze tekst lichten we de verschillen zo goed en duidelijk mogelijk toe, zodat jij straks een weloverwogen keuze kunt maken.

 

SEO en SEA toegelicht

SEO en SEA zijn termen waar veel mensen weleens van gehoord hebben. Hierboven haalde we al aan waar beide termen voor staan, maar dit zorgt niet bij iedereen voor duidelijkheid. Voordat we verder ingaan op de verschillen, lichten we beide termen daarom eerst kort toe.

– Search Engine Optimization (SEO)
Als je aan de slag gaat met SEO, focus jij je op de organische zoekresultaten. Voor deze resultaten hoef je niet te betalen. Jij kunt de organische zoekresultaten op verschillende manieren beïnvloeden. Zo kun je de teksten op jouw website aanpassen. Verwerk je één of meerdere zoekwoorden op strategische plekken in zo’n tekst? Dan kan dit je een hogere positie in de resultaten opleveren.

Een veelgemaakte fout bij SEO is dat mensen denken dat het alleen draait om het aanpassen van teksten. Dit is inderdaad belangrijk, maar het is zeker niet het enige. Linkbuilding en technische SEO zijn namelijk ook twee belangrijke pijlers binnen zoekmachineoptimalisatie. Besteed je aandacht aan al deze pijlers? Dan is de kans groot dat dit je een hogere plek in de organische zoekresultaten oplevert.

– Search Engine Advertising (SEA)
In tegenstelling tot SEO richt SEA zich juist op de betaalde zoekresultaten. Je betaalt in dat geval voor een hoge plek in de zoekresultaten. Als je investeert in SEA, sta je vaak bij de bovenste resultaten in een zoekmachine. In Google herken je deze resultaten aan het woord ‘advertentie’ dat dikgedrukt weergeven wordt bij de gesponsorde zoekresultaten.

Wanneer je aan de slag wilt met SEA, moet jij je tot Google Ads richten. Via dit platform maak je een campagne aan die jou een plek bij de eerste resultaten oplevert. Deze plek krijg je uiteraard alleen als je betaalt. Als je zo’n campagne start, kies je een looptijd. Gedurende deze periode staat jouw site bovenaan de zoekresultaten. Wanneer de periode voorbij is, kun je een nieuwe campagne starten. Doe je dit niet? Dan is jouw website niet langer te zien bij de bovenste resultaten.

Andere verschillen tussen SEO en SEA

In de bovenstaande tekst lichtten we het grootste verschil tussen SEO en SEA reeds toe. Toch is dit zeker niet het enige verschil tussen beide online marketingtechnieken. Een ander groot verschil zit hem in de tijd die gepaard gaat met het bereiken van een hoge positie. Bij SEO kan dit weken – of soms zelfs maanden – duren. Investeer je in SEA? Dan is jouw website vrijwel direct te zien bij de bovenste zoekresultaten.

Daarnaast zit er verschil in de mate van inzicht die je hebt in gegevens. Richt jij je uitsluitend tot de organische zoekresultaten (SEO)? Dan zie je bijvoorbeeld niet via welke zoektermen bezoekers uiteindelijk op jouw website belanden. Met SEA is dit wel het geval. Omdat je betaalt voor zo’n advertentie, beloont Google jou met resultaten. Dit helpt je om meer inzicht te krijgen in het zoekgedrag van jouw doelgroep.

Laatste berichten

Leef met minder: de kracht van minimalisme in je leven

Minimalisme is een levensstijl die steeds populairder wordt in onze moderne samenleving. Het draait om het reduceren van overbodige zaken in je leven, zodat...

Welke console past bij jou: playstation, xbox of nintendo switch?

De wereld van videogames is enorm divers, en een belangrijk aspect daarvan is de verscheidenheid aan consoles waarop je kunt spelen. Elke console biedt...

De blijvende relevantie van mainframes in een modern it-landschap

Een mainframe is een type computer dat ongeëvenaarde verwerkingscapaciteit en betrouwbaarheid biedt, waardoor het onmisbaar is voor grote organisaties die enorme hoeveelheden data moeten...

Gerelateerde berichten