Het meten van de gebruikservaring van een webpagina

Volgens Google zijn core web vitals drie factoren die van belang zijn bij het meten van de gebruikservaring van een webpagina. Bij het meten van de gebruikservaring heb je te maken met een drietal aspecten, namelijk de snelheid waarmee een webpagina laadt, de snelheid waarmee interactie mogelijk is op de webpagina en de mate van stabiliteit van de pagina voor- en na het laden. Die drie onderdelen zijn door Google verwerkt in drie metrics met achtereenvolgens de vaste benamingen Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS). Volgens Google zijn de Core Web Vitals hiermee een groot onderdeel geworden van de Page Experience Ranking Factor. Die Page Experience bestaat zowel  uit Core Web Vitals als uit zaken zoals de mate waarin een webpagina mobiel vriendelijk is, of je veilig kunt browsen en of er op de webpagina geen onverwachte interrupties, zoals pop-ups, zijn. Wanneer hebben, volgens Google, de gebruikers op jouw website een goede Page Experience oftewel gebruikservaring? Als al de zojuist genoemde zaken zijn genormaliseerd.

Core web vitals zijn belangrijk

Waarom zijn Core Web Vitals belangrijk? Omdat, volgens Google, het uiteindelijke succes van een website op de lange termijn wordt bepaald door de kwaliteit van de gebruikservaring op die website. De door Google in de website getoonde websites in de zoekresultaten leveren een goede gebruikservaring. De Core Web Vitals zijn daarom belangrijk voor Google, en voor jou. Een optimale gebruikservaring wordt steeds belangrijker omdat Google van de gebruikservaring onderdeel gaat maken van het zoekalgoritme. Google gaat Core Web Vitals dus uitrollen als officiële ranking factor. Dit heeft invloed op de SEO.

Het meten van de Core Web Vitals

Voor het meten van de Core Web Viatals worden de drie reeds genoemde metrics Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS) gebruikt. Bij het meten krijgt iedere webpagina een score op de zojuist genoemde drie onderdelen. Die scores kunnen per testmethode verschillen, omdat Google gebruikmaakt van Field data en lab test data. De Field data zijn op ongeveer een maand verkeer op de website gebaseerde real user metrics. De lab test data zijn gebaseerd op tools zoals je browser. Die tools maken een inschatting van wat de gebruikers zien. De field data worden verkregen op basis van echt verkeer op de website, terwijl de Lab test data worden verkregen door bijvoorbeeld Chrome Dev Tools of Lighthouse te gebruiken. Omdat de field data het echte verkeer op een website meet is de field data de meest betrouwbare.

Laatste berichten

Hoe je personeel gemotiveerd houdt op de werkvloer

Personeel gemotiveerd houden op de werkvloer is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Als bedrijfseigenaar of manager moet je er altijd voor zorgen dat iedereen...

Ondernemen: van passie tot werk. De mentaliteit van een ondernemer.

Als je droomt van een eigen bedrijf, is het noodzakelijk om te weten wat er allemaal komt kijken bij ondernemen. Het is niet alleen...

Hoe kies je een elektrische fiets?

De elektrische fiets, ook wel een e-bike genoemd, is een fiets waaraan een kleine motor is toegevoegd om het trappen veel gemakkelijker te maken....

Gerelateerde berichten